Munka és hivatás

Jöjjön hozzánk dolgozni! Remek állásajánlatok várják!

1. Mezőgazdaság, technika és építészet a középkorban

A feladatokat a saját munkatempód szerint, a hét folyamán végezd, minden héten PÉNTEKI határidővel!

Most pedig vissza a múltba!

1. FELADAT! Nézd meg a videót! (Technika és technológia  az ezredfordulón)

A videó megtekintése után válaszolj a kérdésekre! (1. feladat néven készítsd el a OneNote-ban, elég csak a válaszokat leírnod!)

VIDEÓ MEGTEKINTÉSE: 4 perc 35 másodpercig! 

1. Mit akarnak bizonyítani a középkori vár építői?

2. Mit jelent az ugar és a "természetes trágyázás"?

3. Honnan eredt az "őszi búza" elnevezés?

4. Miért tudja a ló jobban húzni az ekét, ha szügyhám van rajta?

5. Mi okozta az európai lakosság megduplázódását 300 év alatt?

6. Hány zsák búzát lehetett learatni 12 zsák búzamagból 1300 körül?

7. Milyen módszerekkel tudtak több termőföldet szerezni?

8. Miért nem kellett a jobbágyoknak robotolni a 14. században?

9. Nézz utána, mi az a papírmalom!

10. Mire használták a taposómalmot?

11. Hol helyekedtek el a szobrok a román stílusú templomokon?

12. Miért tudtak belül tágasabb és magasabb gótikus katedrálisokat építeni?


2. feladat: töltsd ki a táblázatot!

A válaszaidat "2. feladat" néven készítsd el a OneNote-ban, csak a megoldásokat írd le (pl. A = 2, B =3)!

Kattints a képre a nagyításért!

3. feladat: Egy kis munka a földeken!

Fedezd fel a paraszti munkákat!

Párosítsd a mezőgazdasággal kapcsolatos munkálatok leírását az ábrázolásokkal (képek balról jobbra 1-9-ig számozódnak)

A párokat a OneNote-ban írd, le, a feladat neve "3. feladat" legyen!

A)  A föld egyik végéből a másikig haladnak, majd az első barázda kiszántása után a következő mellett haladnak vissza. Mindig jobbra kell kifordítani a földet. A szántás mélysége függ a föld fajtájától és az ültetett növény fajtájától is.

B) A ridegtartás ideje alatt az állatok csak egy féltető, vagy nádas, fás, bokros részek védelmében vészelték át az év hidegebb részét. 

C)  A taposás a mustnyerés elsődleges módja volt, a szőlőlének a szilárd részektől való elválasztását szolgálta, amit általában nem követett sajtolás, a borházban történt feldolgozásnál a taposókád ászokfán állt.

D) A vetést végző ember nyakába akasztott abroszból vagy derékra kötött kötényből végzi a munkát, egyik kezével az abrosz összefogott végét fogja, a másikkal a magokat szórja szét.

E)  Az eszköz nyelét a penge ívének folytatása helyett derékszögben visszatörték: ez tehette lehetővé az addigi vágás helyett a fogas sarló fűrészelő hátrahúzását. A fogazott sarló a kis jobbágygazdaságok tipikus arató szerszáma, amivel szinte minden szem gabonát meg tudtak menteni.

F) Aratáskor a kaszát két kézzel fogjuk, egyik kezünkkel a nyele végét, másikkal a fogantyút. Vágáskor a kasza pengéjét a talajjal párhuzamosan kell tartani, valamint igyekezni, hogy ne a penge hegye, hanem a nyélhez közelebb eső része végezze a vágást.

G) Egy hosszú és egy rövid rudat rögzítettek egymáshoz, a hosszabbik felét fogva a rövidebb felével ritmikusan ütötték, csépelték a gabonát amíg a szemek kihulltak. Fegyverként is használták.

H) A bálákba szépen összerendezett szénát vagy szalmát a kazlazás során villával vagy gereblyével végezték, néhol több méter magas kazlakat is raktak.

I) Az egyenetlen, göröngyös, kemény földet elsimította a borona, ami szétaprította a rögöket és betakarta az elvetett magokat.

4. feladat: Mit tudott a középkori technika?

Nézz meg két filmrészletet!

Két videót látsz, az első egy DOKUMENTUMFILM a franciaországi Guedelon amatőrök által épített váráról, a második a Katedrális című JÁTÉKFILM-sorozat részlete.

A filmek alapján írj fogalmazást 10 mondatban a középkori építészet során használt gépekről, technikákról. Mutass be két módszert részletesebben, amivel megmunkálták a nyersanyagokat.   Írd le a fontos különbségeket a dokumentum és a játékfilm között!

A fogalmazást a OneNote-ba írd, "4. feladat" címmel!

5. feladat: Középkori gépészek meg ügyesek

A középkor találmányai

A lenti videóban láthatod a középkorban felhasznált főbb energiaforrásokat, az azokkal működtetett gépeket és a legfontosabb találmányokat.  Itt most az internetet kell sokat használnod.

ELŐSZÖR: válaszolj néhány kérdésre:

1. A videó alapján sorolj fel legalább 10 foglalkozást (pl. sörfőzés = sorfőző)

2. Melyik találmányokhoz kellett vaskohászat?

3. Miért lényeges, hogy Hollandiában a szélmalommal télen is lehetett őrölni?

4. Melyik találmányokhoz volt szükséges a FOGASKERÉK?

5. Melyik találmányhoz kellett nagyon aprólékos, pontos munka?


MÁSODSZOR: Készíts egy táblázatot a OneNote-ban és kutasd fel az interneten 10, CSAK a videóban említett találmány feltalálóját/feltalálásának idejét/helyét! (Segítség: Wikipédia)

A táblázatnak három oszlopa legyen  (Találmány neve /Feltaláló neve/ Feltalálás ideje, helye)!

Elég, ha a helyet vagy az időpontot megtalálod!

A táblázat neve: "5. feladat"

6. feladat: Romanika és gótika

A gyakorló teszt teljesítéséhez bármilyen segítséget igénybe vehetsz.

FELADAT: MI A STÍLUSOD?  

20 elemet (szöveg, kép) látsz, ezeket válogasd két csoportba, aszerint, hogy a ROMÁN vagy a GÓTIKUS stílusra illenek!  Először készíts táblázatot az OneNote felületen, majd (10-10 elem kerüljön a román, illetve a gótikus stílus oszlopába)!

A képek sorszáma: balról jobbra: 1-16.

Szövegek:

17) "Ha magasabbra akarjuk a boltozatot, az ívet hegyesebbre kell venni, sőt jobb, ha az nem is ív, hanem két összeillesztett körszelet.... Legfőbb előnye az volt, hogy magasságát változtatni lehetett, laposabbra vagy hegyesebbre aszerint, ahogy az épület szerkezete kívánta."

18) "Az egész templom kívül is, belül is masszív erőt áraszt. Dísz nem sok van, ablak is kevés. Az áttöretlen nagy falfelületek, tornyok a középkori várakra emlékeztetnek."

19) "De aztán a kerengőkben, az olvasó testvérek szeme előtt, mit keres az a nevetséges szörnyűség, a csodálatosan rút szépség és szépséges rútság? Mit akarnak a tisztátalan majmok, a vad oroszlánok, az iszonyú kentaurok, a félig emberek, a foltos tigrisek, a küzdő katonák, a kürtöt fújó vadászok? Egy fej alatt több test látható, és viszont, egy testen több fej. A négylábún itt kígyófarok látható, ott a halon a négylábú feje."

20) "Az üvegfestészet [...] földöntúli fénye nagyban hozzájárult a célul kitűzött misztikus hatás kiváltásához. [...] Ablakai kis színes üveglapocskákból állnak össze, melyeket ólomcsíkok kereteznek."

7. feladat: Rajzolj!

Templomtervezés

Ha már elég sokat tudsz a román és a gótikus stílusról, a mellékelt képek alapján rajzolj meg egy képzeletbeli ROMÁN stílusú templomot!   A stíluselemeket a mellékelt képekről veheted, de NE MÁSOLD le egyik templomot se.  Tervezd meg magadnak! Legyen főhajó és kereszthajó (nézd meg, mit jelentenek ezek a szavak) tornyok, kápolnák, kupolák, oldaltornyok, stb. 

Ceruzarajz legyen! Színeket is használhatsz!

Ha elkészítetted a rajzodat, készítsd jó minőségű fotót róla!  A jó minőségű fotókért töltsd le az OfficeLens alkalmazást, azzal készítsd el a fotót és töltsd fel a OneNote házi feladatba!

Mintaképek

Román stílusú templomok

Time Machine Corporation | 2020 | Üdvözlünk a középkorban!
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el